Úvahy o životě a smrti, sny o milostných extázích, éterické melodie i meziválečný jazz zakomponoval Erwin Schulhoff do své tragikomedie Plameny. O její inscenaci hovoří dirigent Jiří Rožeň, který s ní přijede i na festival Janáček Brno.

Když se řekne opera a zároveň Don Juan, každý si vzpomene na Mozarta a jeho veselé drama Don Giovanni. Jeho hrdina se nemůže nasytit smyslových požitků: nikdy nemá dost žen ani jídla, má charisma i smysl pro humor, zákony jsou na něj krátké stejně jako samozvaní mstitelé. Nakonec nezbývá, než aby si ho odnesli do pekla čerti.

Schulhoffův Don Juan se však zrodil ve 20. století v Evropě, která už měla za sebou peklo první světové války a před sebou Velkou hospodářskou krizi. Není divu, že se hlavní hrdina Plamenů stal ústřední postavou podivného kabaretu, v němž není jisté vůbec nic – dokonce ani smrt. 

Skladatel Erwin Schulhoff dokončil Plameny v roce 1929. V té době zažíval příznivé období, které mu umožnilo zkoncentrovat se na jeho největší dílo. Pracoval s libretem Karla Josefa Beneše, mimo jiné autora úspěšného románu Uloupený život. Skladatel přijal s nadšením deset scén, které obklopují Dona Juana přízraky jeho milenek, postavami z komedie dell’arte a nakonec ho konfrontují také se smrtí. Ani ta mu však nepřinese klid.

Tragikomedie Plameny měla premiéru v Brně roku 1932, poté se na ni na dlouhá desetiletí zapomnělo a na česká jeviště se vrátila až letos. Státní opera Praha ji uvedla v rámci projektu Musica non grata, který se zaměřuje na hudbu českých i německých skladatelů zařazených později nacistickou ideologií mezi autory takzvané zvrhlé hudby.

Režisér Calixto Bieito se při tvorbě inscenace inspiroval surrealismem a filmy Luise Buñuela. V kritice pražské premiéry napsal deník Aktuálně.cz, že „Plameny nejspíš představují Schulhoffovo nejambicióznější dílo a tvůrčí vrchol… Nynější pražská inscenace je přináší v nekompromisní podobě, která podivné obrazy koncentruje do nově rozehraného donjuanského mýtu.“

Festival Janáček Brno uvede Plameny 20. listopadu 2022 v Janáčkově divadle. V titulní roli vystoupí tenorista Denys Pivnitsky, postavu Smrti zpívá mezzosopranistka Tone Kummervold, jako Markéta se představí sopranistka Tamara Morozová, role Ženy, Řeholnice a Donny Anny ztvární sopranistka Victoria Khoroshunova.